Adakah anda bimbang kerana anda tidak hamil setelah sekian lama akibat masalah pcos Malaysia? Atau mungkin anda telah mencuba melakukan ujian kesuburan tetapi hasil tidak seperti yang diharapkan? Jangan putus harapan dulu. Terdapat makanan yang benar-benar boleh meningkatkan kesuburan secara semula jadi disamping mengamalkan produk ikhtiar hamil.

Pernahkah anda mendengar tentang makanan super? Ia dikatakan mengandungi tahap nutrien yang tinggi yang menggalakkan kesihatan dan kesejahteraan keseluruhan. Ini termasuk buah-buahan dan sayur-sayuran, bijirin, kacang, dan kekacang. Makanan super juga dikenali untuk memberikan manfaat antioksidan yang kuat selain digunakan sebagai bahan untuk susu ibu mengandung.

Makanan super boleh membantu wanita yang ingin mengetahui cara cepat hamil atau mereka yang menghadapi masalah untuk hamil. Berikut merupakan jenis makanan untuk cepat hamil dan sumber vitamin untuk ibu mengandung yang bagus di Malaysia.

1. Beri

Beri kaya dengan nutrien seperti vitamin C, serat, kalium, folat, dan antioksidan. Ia juga mengandungi mineral penting seperti besi, kalsium, magnesium, fosforus, zink, tembaga, mangan, dan selenium. Nutrien ini penting untuk ibu dan anak.

Beri rendah kalori dan tinggi nutrisi. Kunci untuk memakannya ialah memilih yang segar berbanding jenis beku atau tin. Beri segar lebih baik kerana ia mengekalkan nilai pemakanannya lebih lama.

Beri sangat berkhasiat dan padat dengan nutrien yang bermanfaat untuk ibu dan anak semasa kehamilan. Oleh itu, bagi pasangan yang sedang berikhtiar untuk hamil, sekiranya anda ingin mengambil suplimen tambahan, pastikan anda memilih suplemen untuk hamil yang tinggi kandungan berinya.

  2. Sayuran Brokoli

Brokoli kaya dengan nutrien yang menyokong kesihatan reproduktif. Malah, brokoli didapati mengandungi tahap antioksidan yang tinggi yang meningkatkan kualiti sperma. Vitamin C (asid askorbik), yang terdapat dalam brokoli, menyokong kesuburan lelaki. Sifat antioksidan brokoli menghalang kerosakan radikal bebas kepada DNA, yang membawa kepada ketidaksuburan.

Kajian menunjukkan bahawa lelaki yang mengambil sekurang-kurangnya dua hidangan setiap minggu brokoli mempunyai jumlah air mani yang lebih tinggi dan pergerakan sperma yang lebih baik berbanding mereka yang tidak makan brokoli. Brokoli juga merupakan makanan sihat untuk ibu mengandung.

3. Sumber Kekacang

Kacang kaya dengan protein, serat, zat besi, zink, magnesium, folat, kalium dan nutrien lain. Mereka juga mengandungi antioksidan yang menggalakkan kesihatan kardiovaskular. Satu kajian mendapati bahawa wanita yang makan kekacang sekurang-kurangnya dua kali seminggu mempunyai risiko kemandulan yang lebih rendah berbanding mereka yang tidak makan makanan ini.

Para penyelidik percaya bahawa tahap tinggi serat larut yang terkandung dalam kacang boleh meningkatkan penyerapan vitamin B6 dan asid folik, yang kedua-duanya memainkan peranan penting dalam mengekalkan fungsi pembiakan semasa waktu subur wanita. Oleh kerana khasiat ini, sumber kekacang banyak di campur ke dalam minuman untuk kesuburan disamping sebagai penambah perisa yang lazat.

4. Teh Hijau

Teh hijau kaya dengan antioksidan yang dipanggil catechin, yang dipercayai dapat meningkatkan kesuburan dengan meningkatkan aliran darah ke rahim. Kafein yang terdapat dalam teh hijau membantu meningkatkan kadar metabolisme, yang meningkatkan suhu badan dan merangsang ovulasi.

Wanita yang minum dua cawan teh hijau setiap hari mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk hamil dalam tempoh 12 bulan berbanding mereka yang tidak mengambil teh hijau. Teh hijau juga kaya dengan polifenol, yang merupakan antioksidan kuat yang melawan radikal bebas.

Radikal bebas menyebabkan kerosakan pada sel, yang boleh mengakibatkan ketidaksuburan atau keguguran. Minum teh hijau dengan kerap boleh membantu mengurangkan risiko keadaan ini.

5. Lobak Merah

Menurut penyelidikan, lobak merah mengandungi vitamin C, kalium, kalsium, besi, magnesium, fosforus, zink, tembaga, mangan, natrium, dan serat yang tinggi. Nutrien ini membantu meningkatkan aliran darah dan mengawal pengeluaran hormon. Selain itu, lobak merah membantu mengurangkan keradangan, menstabilkan kitaran haid dan melegakan senggugut.

Categories: Uncategorized